zondag 14 december 2008

Een zaterdag in Queens

Met een bonkend hoofd word ik wakker. Het is half twaalf. De douche brengt verbetering, net als de hete beker thee daarna. Ik kijk in de spiegel en zie mezelf weer de zoveelste Brooklyn Lager finishen. Het avondje uit in Williamsburg heeft zijn sporen nagelaten, zoveel is duidelijk.
Het is zaterdag. Dit zijn de dagen dat ik mezelf in mijn toeristenoutfit hul; wandelschoenen, fotocamera en de Lonely Planet onder handbereik. Het is stralend weer buiten en mijn lichaam schreeuwt om frisse lucht. Vandaag ga ik naar Queens!

Queens, het stadsdeel dat door de meeste toeristen wordt overgeslagen. Ik begrijp dat ook wel: Manhattan alleen al zit al vol genoeg voor een week pret. Queens is echter het meest etnisch diverse stadsdeel en bovendien het grootste, als je kijkt naar het aantal inwoners.

Ik loop vanuit mijn huis langs 5th Avenue naar Union Square en dan langs Park Avenue naar het noorden. Bij de 23e straat neem ik de metro naar de 59e straat. Daar bevindt zich een verborgen schat: een fantastische kabelbaan die je over de East River naar Roosevelt Island wiegelt. Je kunt er gewoon met de metrokaart in, want het ding wordt door veel forensen van Roosevelt Island gebruikt. Wat een uitzicht op Manhattan! Je kijkt zo de avenues in, helemaal naar Downtown. De redneck Amerikaan in zijn mooie groene trainingsbroek is nog meer opgewonden dan zijn twee zoontjes. "Guys, look!! Are you alright, guys? Look!"


Uitzicht op 1st Avenue vanuit de Roosevelt Island Tramway

De cabine daalt snel naar het landingsplatform. Roosevelt Island is een langgerekt en zeer smal eiland tussen Manhattan en Queens. Er zitten veel zorginstellingen, maar ontwikkelaars hebben ook ontdekt dat dit een mooie plek is om te wonen. Overal staan dus hijskranen nieuwe condo's te bouwen.

Ik slenter wat langs het water en laat de ijzige wind mijn bedompt gestel opfrissen. Dan kom ik een man (zwerver?) tegen die meeuwen voert. Hij schreeuwt tegen me dat ik een foto moet maken als hij de meeuwen voert, maar ik zeg dat ik al genoeg meeuwenfoto's heb. "Do you want some action in your film???" roept hij. "I GOT action" zeg ik, nauwelijks uit mijn woorden komend.
Ik keer om. De lucht is glashelder en knalblauw. Vanaf Roosevelt Island pak ik de metro naar Queens. Door een gek stuk stad met loodsen, huisjes, viaducten en braakliggende veldjes loop ik in de richting van de halte van de "7-train". Deze lijn is gewoon onderdeel van de New York Subway, maar heeft een bijzondere status: het is een National Millenium Trail (voor meer info, klik link). Over een verhoogd spoor rij je voor twee dollar kilometers door een wonderlijk stedelijk landschap. Dwars door talloze etnische wijken van Queens. Het is geweldig. Ik geniet van de industriƫle omgeving, de graffiti, alle mensen, en vooral de fenomenale uitzichten op de stad waar ik langszoef. In de verte Manhattan met daarachter de ondergaande zon. Wat een attractie! Overigens voel ik me nog steeds slecht.
Ik stap uit bij Corona, de buurt waar Louis Armstrong de laatste 28 jaar van zijn leven heeft gewoond. Ik kan het huis niet vinden. Desondanks vermaak ik me wel met de buurt zelf; talloze Spaanstalige winkels. Bizar is de T-Mobile winkel waar een dj staat te draaien. Er staat een luidspreker op de stoep, waar keihard de muziek van de bijklussende herriemaker uit knalt. KEIHARD! Het is niet te geloven, niemand kijkt op of om. Aan de overkant doet een ondernemer zijn tevergeefse best om met zijn Spaanstalige schlagers de overbuurman te verslaan. Ik koop mijn eerste voedsel van die dag, een appel. Afrekenen gebeurt hier in het Spaans, por favor. Gracias, buenas dias.

De appel valt goed. Queens heeft me verleid en ik kom er zeker nog eens wat langer terug. Nu verlang ik vooral naar een bank om languit op te liggen, dus met de 7 ga ik terug naar Manhattan. In de coupƩ wordt een baby verschoond en gevoederd door een hip echtpaar. Het kleine meisje in haar roze konijnenpak lijkt er niet mee te zitten dat er meerdere nationaliteiten meekijken. De metro wurmt zich in allerlei bochten om de tunnel naar Manhattan in te kunnen draaien. Wat een schouwspel.

Thuisgekomen plof ik neer, slaap twee uur lang. Opgefrist bestel ik via internet een curry met een mangolassi bij een Indisch restaurant in de buurt. Op tv kijk ik naar Mission: Impossible III. Natuurlijk staan mijn prestaties van vandaag niet in verhouding tot de klusjes die Tom Cruise in deze prettig domme actiefilm moet opknappen. Maar toch: een leuke dag in New York hebben voor niet meer dan $4,50: het is niet onmogelijk! Lang leve Queens.

P.S. Er zijn nieuwe foto's! Klik hier.

Geen opmerkingen: